מה לאקו-סיסטם של ונקובר איילנד ולמלאכים?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

קצת על האקו-סיסטם של ונקובר איילנד

ונקובר איילנד מורכב ברובו מיערות גשם. אני מניח שמה שעכשיו קופץ לכם בראש זה סוג של ג'ונגל כזה, כי יורד הרבה גשם. אז זהו ש… יש בעולם שני סוגים של יערות גשם – Tropical rain forest ו-Temperate rain forest. 

בשניהם יורד מלא גשם (בטרופיים יותר), לפחות 250 סנטימטר בשנה! והצמחייה מאוד עשירה אבל ההבדל הוא באקלים ובאופן יותר ספציפי בטמפרטורה. בעוד שיערות הגשם הטרופיים ממוקמים סביב קו המשווה, אלה הממוזגים ממוקמים בצפון ובדרום יחסית, וכמו שאתם רואים – אין הרבה כאלה. בריטיש קולומביה, דרום צ'ילה, אירלנד, סקוטלנד, דרום אוסטרליה וטזמניה, ניו זילנד ויפן.

יערות גשם ממוזגים

יערות הגשם הממוזגים מאופיינים ע"י עצים בוגרים יותר ובדרך כלל אלה יהיו עצים מחטניים, בניגוד לעלים גדולים שיש ביערות הטרופיים. בטיול עכשיו למשל ראיתי עצים בני יותר מ-1000 שנים! זה לא קיים ביער גשם טרופי. מה שאומר שכל מחזורי החיים ביער הרבה יותר איטיים… 

סדרי הגודל שונים – ביער גשם טרופי יש עצים בני 50-100 שנה לעומת 500+ ביערות הממוזגים. בכלל, כל התהליכים שם יותר איטיים, מה שקצת מזכיר לי עובדה מעולם האלכוהול.

החלק של המלאכים 😇

בעולם הוויסקי יש מונח שנקרא Angle's share. שלב חשוב בתהליך ייצור וויסקי הוא היישון. אחרי שזיקקנו את הנוזל שלנו, כלומר הגענו לאחוז אלכוהול גבוה, מניחים את הנוזל בחביות עץ ונותנים לזה לשכב שם כמה שנים טובות… 

בגלל שהעץ הוא חומר חי, מה שקורה בחביות זה אידוי של האלכוהול. העץ בעצם נושם ובסקוטלנד למשל מאבדים כל שנה 2-3% מהמשקה. תחשבו רגע על חבית של ~200 ליטר וזה אומר שמאבדים לא מעט… באמת כשהסתובבתי בסקוטלנד ליד המזקקות היה ריח טוב 🥃 .

איך זה בארה"ב? בגלל שהאקלים במדינות שמייצרות וויסקי חם יותר, והבדלי הטמפרטורות בין היום והלילה גדולים יותר, האידוי הרבה יותר מהיר. זאת אחת הסיבות שאומרים על ברבנים (וויסקי אמריקאי) ש-3 שנות יישון שלו מקבילות ל-12 שנות יישון וויסקי סקוטי או אירי. נקודה למחשבה! למה מיישנים? אה, זה כבר סיפור אחר 🙂 .

חוזרים ליער 🌲 - איך נראה עץ בין מאות שנים?

מבחינת העצים שם, מדובר בגדול על 3 סוגים – Douglas fir, Western Hemlock ו- Western Redcedar. הדומיננטי ביותר הוא הדגלאס פיר שיכול להגיע ל-70 מטר ואף יותר (בחלק מהמקומות כתוב 70 ובחלק 90 אז הלכתי על המינימום…) . פיר זה אשוח, והקטע הוא שמבחינה בוטנית הוא לא אשוח אבל השם כבר נשאר. השם הגיע מדיוויד דגלאס, בוטנאי סקוטי.

ה-Cedar מכונה ע"י התושבים המקומיים (ה-first nations) כ"עץ החיים", tree of life. התכונות שלו מאפשרות להשתמש בו להרבה דברים. החלקים הרכים שימשו לחיתולים(!), סלים, בגדים וחבלים. החלקים הקשים שלו, שחסינים בפני חיידקים היו מעולים לסירות קאנו, תיבות ו-totem poles. 

כיום הוא העץ הרשמי של פרובינציית בריטיש קולומביהרוצים לקרוא על הדגל שלה? 

לא יודע בדיוק את הסיבה אבל אומרים גם שהיערות הממוזגים נראים יותר "הרוסים" מהיערות הטרופיים. אולי זה בגלל הקרבה לחוף והרוחות החזקות שיכולות לנשוב שם ולהפיל עצים. 

לעצים הנופלים האלה יש תפקיד חשוב במחזור החיים של היער ואפילו יש לזה מונח, קוראים לזה Nurse log. בתוך הגזע מתחילות לפעול כל מיני פטריות ובקטריות שגורמות לעליית הטמפרטורה. 

ומשם והלאה כל מיני יצורים אחרים ממשיכים להתפתח… זה יכול להיות מיני סרטנים, סלמנדרות וכו'.

עוד דבר שמזין ומדשן את היערות באיזור הפסיפי הם דגי הסלמון! כמו שרובכם וודאי יודעים, דגי הסלמון שוחים נגד הזרם וחוזרים למקום בו הם נולדו. לא כל כך חשוב מה קורה איתם, אם הם מגיעים עד הסוף ומתים בשיבה טובה, או שנאכלים בדרך ע"י טורפים, מבחינת היער זה win win. 

בסוף איכשהו החומרים הרלוונטיים ידשנו את האדמה ויעזרו ליער לשגשג. יש סטטיסטיקה שאומרת שעצים בקרבת נהרות עם סלמונים יותר גבוהים מעצים שלא נמצאים סמוך לנהרות! מעניין נכון?

מחזור חיים של דג סלמון

דג סלמון נולד במעלה נהר אחרי 4 חודשים בביצה ומתחיל לשחות לכיוון הים. עם הזמן הם גדלים ואחרי כמה חודשים הם יוצאים לים (אוקיינוס). שם, באוקיינוס, הוא מבלה את רב החיים שלו עד שמתקבלת ההחלטה שהגיע הזמן להביא את הדור הבא…

הסלמון חוזר בדיוק(!) למקום שממנו יצא, שזה כשלעצמו די מטורף. ככל הנראה הדבר מתבצע בעזרת שני חושים. בהתחלה הוא משתמש בחוש המגנטי כדי להתקרב לאיזור וכשהוא יחסית קרוב הוא משתמש בחוש הריח המעולה שלו כדי למצוא את הנחל הספציפי ממנו הגיע. הקטע שהדרך ממש לא קלה!

פה מתחילה בעצם השחייה נגד הזרם וחוץ מהזרם כמובן יש גם טורפים. כשיש מפלים קטנים הסלמון צריך לקפוץ מחוץ למים ומסתבר שיש ממש חשיבות לאופן בו הוא נוחת…  כי אם הוא לא נוחת טוב הוא יישוג חזרה ובעצם מאבד כוח. אם הסלמון עשה את שלו והגיע לקצה הנחל, שם הנקבה תטיל ביצים, הזכר יפרה אותן, וברב המקרים הם (ההורים) יילכו לעולמם. איך אומרים? the journey takes its toll.

מלה על דובים 🐻

המקומות האלה שהסלמונים קופצים בהם הם האופטימליים עבור דובים לארוב לסלמונים. בתקופות קשות דובים יאכלו את רב הדג אבל בתקופות של שפע הם ייקחו את הדג ליער, יפרקו אותו בנחת ויאכלו רק את הראשים כי זה החלק הכי מזין ועתיר בשומן. שאר חלקי הדג ישמשו כדשן מעולה ליער שבתורו יגדל ויתפתח.

דובים הם "אוכלי-כל", omnivores, וכשהם לא אוכלים דגים הם אוכלים כל מיני פירות יער למיניהם, צדפות וכו'. בזמן שהסלמונים חוזרים, מה שנקרא ה-Salmon run, דובים כמעט מכפילים את המשקל שלהם!! זה לא שהם אוכלים דג אחד לארוחת צהריים, מדובר על עשרות דגים ביום, אלה כמויות מטורפות!! הם צריכים לאגור הרבה שומן עבור שנת החורף.

 

זהו, זה היה פוסט קצר על "מאחורי הקלעים של ונקובר איילנד". אשמח לענות על שאלות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ערן ברימן - מטייל עם חיוך

נעים מאוד, אני ערן. נולדתי וגדלתי בת"א ואולי בגלל זה אני כל כך צמא לטבע ירוק וקריר. יצר ההרפתקנות שלי והמשיכה לבעלי חיים גדולים ו"חמודים" גורמים לי למתוח את הגבולות ולטייל למקומות קרים ורחוקים.

עוד עליי

פוסטים נוספים בנושא

תגובות ושאלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזמינו את אחת ההרצאות שלי

המסע בעקבות כלבי הים הלבנים

 המסע הארוך אל עבר אחת התינוקיות הקרות בעולם, שם פגשתי בכלבי ים שרק נולדו

רוצה לשמוע עוד?

בהרצאות שלי אפגיש אותך עם לוויתנים, דובי קוטב, אריות ים וציפורים נדירות

אשמח לחזור אליך עם פרטים לגבי הזמנת אחת מההרצאות שלי

מקווה שנהנית מהכתבה!

לשלוח לך מייל כשעולה תוכן חדש לאתר?

יעדים מרתקים, טבע ובעלי חיים אצלך באינבוקס ולא יותר מפעם בשבועיים למצטרפים לרשימת התפוצה
דילוג לתוכן