לברדור, טרייר ודלמטי נפגשים בפוסט. מהו מקור שמם של גזעי הכלבים?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

לטייל בעקבות כלבים

חשבתם פעם לטייל בעקבות כלבים? כלומר להגיע למקומות שהיוו השראה לשם של כלב… תנו לי לעניין אתכם עם פוסט קצת שונה מהרגיל. לא על עוד יעד איזוטרי שטיילתי בו וגם לא כזה שאטייל בו, אלא פוסט שלם שמוקדש לאהבה אחרת שלי והיא… כלבים! הרבה גזעי כלבים נקראים על שם מקומות בעולם וחשבתי לתת טעימה מהחמודים האלה.

מאיפה בכלל מגיעים שמות של גזעי כלבים?

שמות משפחה של בני אדם הרבה פעמים מהווים רפרנס למקצוע שהיה של ראש המשפחה בעבר. ב"אשכנזית" למשל אפשר למצוא את לדרמן שהיה מתעסק בעור, פישר שהיה דייג ועוד. ב"מזרחית" אפשר למצוא את גבאי שהיה גובה בבית הכנסת, מסיקה היה מוסק זיתים וכד'.

כך גם הרבה גזעי כלבים עובדים

יש כאלה שנקראים על שם הפונקציה אותה מילאו בעבר, למשל pointer היה מצביע על שלל הצייד, retriever היה מחזיר את שלל הצייד ועוד. לעומתם, קבוצה אחרת נקראת על שמות אנשים, למשל דוברמן (האיש שפיתח את הגזע) או ג'ק ראסל החמוד.

עוד קבוצה, שוב, כמו אצל בני האדם נקראת על שם מקום מוצאם. בעברית אפשר לחשוב על ורשבסקי שהגיע מורשה או ירושלמי ש… בעולם הכלבים אצל חלק גדול משמות הגזעים מופיע שם המדינה, אמריקן כזה ואינגליש ההוא. אייריש ווטאבר וג'רמן שקר כלשהו. הייתי צריך להתמקד אז החלטתי להוציא את אלה מהרשימה כי אחרת לא הייתי יוצא מזה.

אצלי בראש, הפוסט התחיל מזה שאני אכתוב על שני גזעים שהשמות שלהם מייצגים מקומות שנמצאים בבָּאקֵט ליסט שלי כי יש שם טבע עשיר כמובן. המחקר שעשיתי עבור הפוסט הזה הניב עוד ועוד גזעים שאת חלקם לא הכרתי (ואני מכיר די טוב) וחלקם הפתיעו. שנתחיל?

הכלבים של קנדה

אם אתם מכירים את הבלוג שלי ועוקבים אחרי הטיולים שלי אתם בטח יודעים שקנדה היא אחת המדינות האהובות עליי ולכן בחרתי להתחיל איתה.

הפרובינציה הצפון מזרחית של קנדה נקראת ניופאונדלנד ולברדור וניחשתם נכון, אלה שני גזעי כלבים. את השני קרוב לודאי שאתם מכירים. הראשון לעומתו קצת פחות מוכר, בטח במחוזותינו. שני הכלבים התפתחו מגזע שנקרא St. John water dog אך כשהובאו לאנגליה נקראו על שם המקומות מהם הגיעו. המשעשע הוא שבתכלס, גזע הניופאונדלנד נוצר במחוז לברדור וגזע הלברדור נוצר במחוז ניופאונדלנד, אבל הטעות תפסה 🙂 .

הלברדור הוא בעצם קיצור של Labrador retriever כי כשהוא פותח זה היה למטרות צייד. מי שמכיר את הגזע יכול להעיד שזה פחות מה שהוא עושה היום… לא אכתוב הרבה על הלברדורים כי באמת שזה הכלב הכי נפוץ בעולם, לפחות משנת 1991!! אבל כן בחרתי תמונה קצת מיוחדת שלו. זה מה שנקרא chocolate lab… לברדור חום.

וכמובן שהם אלו שמככבים בפרסומות של הנייר טואלט.

כלבי הניופאונדלנד הם כלבים עצומים של מעל 70 קילו עם ראש ענק! הם משמשים ככלבי עבודה בעיקר למשימות חילוץ ממים. הנה ציטוט מהספר Walden של Henry David Thoreau

A man is not a good man to me because he will feed me if I should be starving, or warm me if I should be freezing, or pull me out of a ditch if I should ever fall into one. I can find you a Newfoundland dog that will do as much

כמו שאמרתי קודם, את שני אלה הכרתי. מה שלא ידעתי הוא שיש גזע שנקרא Nova Scotia Duck Tolling Retriever (לך תתרגם את זה) שפותח בנובה סקוטיה, בה טיילתי באוקטובר 2016 בזמן השלכת המרהיבה. הגזע אולף להביא ברווזים אבל בצורה מעניינת.

הצייד היה בא עם הכלב למקור מים ומתחבא. עכשיו הוא היה זורק איזה מקל למים כדי שהכלב יביא. הכלב, בגלל הצורה, הצבע וכו' היה יוצר עניין אצל ברווזים שהיו באים לרחרח… בנקודת הזמן הזאת הצייד שורק לכלב; מה שמשאיר את הברווזים כמטרה נוחה. עכשיו הכלב יכול לשחות חזרה ולהביא את השלל! הוא במיוחד מותאם למים קרים בגלל העמידות של הפרווה שלו למים. ב-1995 הוא נבחר לכלב הרשמי של הפרובינציה! תודו שזה פרט שלא יכולתם בלעדיו 😉 .

קנדה מעניינת אותכם? 

טיילתי בה לא מעט – ברוקיזובונקובר ובקוויבק, וגם כתבתי על הדגלים של הפרובינציות שלה.

הכלבים של האי הבריטי

נחצה את האטלנטי ונגיע לאי הבריטי. בסקוטלנד טיילתי ב-2012 ואחד המקומות שהכי אהבתי היה האי סקאי. היה בו טבע עוצמתי ללא גבולות, עם מעט מאוד אנשים מסביב. נחשו מה? מסתבר שיש גזע על שמו! סקאי טרייר או Scottish Skye terrier. 

זהו כלב קטן עם פרווה ארוכה שנמצא ב… סכנת הכחדה. בבית הקברות באדינבורו יש פסל של כלב מפורסם כזה. הסיפור אומר שבמאה ה-19 בובי נשאר ליד הקבר של בעליו למשך 14 שנה(!) עד שמת בעצמו.

לטובת העניין אתייחס לוויילס בתור איזור ולא מדינה. שם נמצא את כלב הקורגי או בשמו המלא Pembroke Welsh corgi. קורגי בוולשית זה גמד! הנה למדתם מלה בוולשית 😉 .

הקורגי הוא אחד מכלבי הרועים הכי קטנים והכי ותיקים שיש. בעבר היו רועים כבשים, ברווזים, אווזים, סוסים ועוד. אם אתם שואלים את עצמכם איך כלב כזה קטן רועה צאן, קראתי שגזע אחר, שקרוב אליו עשה את זה באמצעות נשיכת הקרוסליים של הכבשים חחח.  אני לא יכול לכתוב על קורגי בלי להזכר בקטע הזה:

כלבים אירופאיים אחרים

מבחינה גנטית הקורגי מקורב לפומרניאן הקטן, שמסווג ככלב שעשועים. הפומרניאן מגיע ממחוז פומראניה בצפון פולין/גרמניה. העיר הגדולה במחוז היא גדנסק, עיר שלא ביקרתי בה. אבל לא נשאיר אותכם בלי חומר לטיולים שם! 

תוכלו לקרוא עליה אצל כמה בלוגריות שביקרו שם לאחרונה (2018). מיכל מ"רואה עולם" כתבה על זה פה, ליטל מ"אישה בפלוס" כתבה עליה פה וינינה מ"אפקים מטיילים" כתבה עליה פה.

המעבר לכלב הבא יהיה מבוסס פוֹנֵטיקָה. נמשיך עם העיצורים פ', ר', נ' וא' ונעבור לפירנאים, שם נמצא את כלב ההרים הפירנאי. כלב גדול מאוד ששימש להגן על עדרי כבשים מפני זאבים וחיות אחרות. בפירנאים כמובן לא חסר מה לראות ולעשות. כיוון שטרם ביקרתי שם, גם כאן ביקשתי את עזרתם של חבריי הבלוגרים.

בהכל על תמצאו מידע מקיף על הפירנאים כולל היסטוריה, תרבות, אתרים מרכזיים ועוד. אם מתחשק לכם לעשות טרק באחת השמורות שם כנסו ליולו בלוג לקרוא על שמורת איגואסטורטס. לעומת זאת, אצל רבקה מאוספת אוצרות תוכלו לקרוא על טיול רגוע יותר בצד הצרפתי של ההרים.

אם כבר צרפת

בצרפת יש לנו את הדוג דה בורדו הגדול. זה הגזע הצרפתי העתיק ביותר שמתוארך למאה ה-14 שתכלס זה עוד לפני שצרפת הייתה צרפת! הם השתתפו בקרבות גלדיאטורים, שימשו ככלבי שמירה ועוד. הגזע התפרסם במיוחד אחרי שהופיע בסרט טרנר והוץ' עם טום הנקס בשנת 89.

ואם אותו הכרתם, אני מניח שאת הכלב הקרוי על שם מחוז ברטאן בצרפת אתם לא מכירים. אז כן, יש כלב שנקרא בריטאני! כלב צייד ל"כל דבר שעף". בטיול שעשיתי בצפון מערב צרפת הייתי על הגבול של נורמנדי עם ברטאן. שם נמצא מון סן מישל, אתר התיירות השני הכי מתוייר בצרפת, אחרי פריז.

מפה של הכלבים המתוארים בפוסט

ויש עוד (האמת שיש עוד מלא!)

וכמובן שלא חסרים עוד כלבים שמגיעים מאיזורים… אפשר לציין את הדלמטי שמגיע מקרואטיה (ולא מאיטליה!), הרוטויילר שמגיע מגרמניה, אלסקן מלאמוט שמגיע מאלסקה, זה כלב שדומה מאוד להאסקי הסיבירי ובאמת הם מגיעים מאיזורים קרובים ועוד ועוד.

מי יודע, אולי הפוסט הבא יהיה על כלבים שנמצאים בענן התגיות שבתחילת הפוסט ולא מופיעים פה – יכולים למצוא אותם?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ערן ברימן - מטייל עם חיוך

נעים מאוד, אני ערן. נולדתי וגדלתי בת"א ואולי בגלל זה אני כל כך צמא לטבע ירוק וקריר. יצר ההרפתקנות שלי והמשיכה לבעלי חיים גדולים ו"חמודים" גורמים לי למתוח את הגבולות ולטייל למקומות קרים ורחוקים.

עוד עליי

פוסטים נוספים בנושא

תגובות ושאלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזמינו את אחת ההרצאות שלי

המסע בעקבות כלבי הים הלבנים

 המסע הארוך אל עבר אחת התינוקיות הקרות בעולם, שם פגשתי בכלבי ים שרק נולדו

רוצה לשמוע עוד?

בהרצאות שלי אפגיש אותך עם לוויתנים, דובי קוטב, אריות ים וציפורים נדירות

אשמח לחזור אליך עם פרטים לגבי הזמנת אחת מההרצאות שלי

מקווה שנהנית מהכתבה!

לשלוח לך מייל כשעולה תוכן חדש לאתר?

יעדים מרתקים, טבע ובעלי חיים אצלך באינבוקס ולא יותר מפעם בשבועיים למצטרפים לרשימת התפוצה
דילוג לתוכן