בורדו – מיפהפייה נרדמת לעיר תוססת
בורדו
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

בורדו - עיר היין של צרפת

לכבוד חגיגות יומולדת עגול שבאו עליי לטובה החלטתי על חגיגות סופש בחו"ל. ואז בורדו נכנסה לתמונה. למה בורדו? 

היא הרי מפורסמת בזכות היינות שלה ואני לא כזה חובב יין דגול אבל בשנים האחרונות חלה בעיר עצמה ובאיזור בכלל התפתחות ארכיטקטונית מרשימה. לאורך הטיילת של בורדו נמצאים הרבה מבנים קלאסיים מהמאה ה-18 שמשומרים בצורה נפלאה ובקצה הרחוק של הטיילת ממוקם מוזיאון יין עם מבנה מודרני שמסמל את הסיבוב של היין בתוך כוס. 

מחוץ לעיר, באיזור סנט אמיליון, יש מ-ל-א יקבים. רק שתבינו סדרי גודל – יש מאות! אוקיי? ומדובר באיזור אחד בצרפת… 

מה שקרה הוא שהרבה בעלי יקבים אמידים הזמינו אדריכלים שיעשו גם מבנים מרשימים וכך יצא שיש שילוב של שאטו-ים (טירות) קלאסיות עם מבנים מודרניים מהממים. 

איפה חוגגים יומולדת 40?

בורדו

סיור טירות ויקבים
Click Here
0
מספר היקבים בסנט אמיליון

מיפהפייה נרדמת לערה ותוססת

במשך הרבה שנים בורדו כונתה היפהפייה הנרדמת – היא תמיד הייתה עיר יפה אבל משהו בה לא משך תיירים, אפילו לא תיירות פנים. היא הייתה מוזנחת, מלוכלכת ומפוייחת והוותה תחנת מעבר לאיזור הכפרי הסמוך לה, שם נמצאים כמה מהיקבים המפורסמים בעולם. 

בשנים האחרונות לעומת זאת חלה התקדמות משמעותית בתיירות העירונית. נכון ל-2019 את תפקיד ראש העיר ממלא אלן ג'ופה, ראש ממשלת צרפת לשעבר. הוא החליט להשקיע בה ולפתח אותה לטובת המקומיים וגם לטובת התיירים. הוא התחיל מניקיון הבניינים והרחובות והמשיך בתחבורה ציבורית נוחה ויעילה, ובפרט הנגיש את החשמלית (tram) עם מספר קוים מצומצם אבל אפקטיבי ביותר.

הרווחים מהתיירות עלו מ-2 מיליון דולר לפני עשור לכמעט 7 מיליון היום. כל זה עבור עיר של רק 250,000 אנשים ומטרופולין של 750,000.

בורדו צרפת
סתם פסל בעיר

איך מגיעים לבורדו?

מה שעוד תרם להתפתחות התיירות בעיר היא התחבורה. תמיד הייתה רכבת מפריז לבורדו אבל בשנתיים האחרונות זמן הנסיעה קוצץ בחצי! מ-4 שעות לשעתיים, מרחק של 600 ק"מ. מרשים! עד כדי כך שביציאה מפריז ממש הרגשתי לחץ חזק באוזניים… 

והדבר האחרון, לפחות מבחינתנו הישראלים, הוא טיסת לואו קוסט ישירה של איזיג'ט, כך שתוך 4 שעות בערך אפשר להגיע מת"א לבורדו. לא רע.

כשהתחלתי ללכת לכיוון המוזיאון נתקלתי, על הטיילת בכמה ציורי גראפיטי חמודים וצבעוניים משהו.

מוזיאון היין - Cite du Vin

רק ב-2016 נפתח מוזיאון היין שבתרגום חופשי אומר "עיר היין". המבנה המרשים ממוקם בקצה העיר והזוית האלכסונית של "העטיפה" החיצונית מנסה להעביר את תחושת הסחרור של היין בכוס, תגידו לי אם הרגשתם את זה 😉 . מחיר הכניסה לא זול, כ-20 יורו, אבל כולל טעימת יין בגג המבנה. גם פנים הבניין מעוצב בצורה מעניינת כשחלק מהמיצגים בצורת בקבוק יין למשל. המוזיאון מספר על ההיסטוריה של היין, ארצות שונות שבהן מגדלים יין, כוסות שונות, תהליכי ייצור ובקיצור כל מה שתוכלו לדמיין שקשור ליין.

בתחילת הסיור מקבלים אוזניות (לא הכי נוחות בעולם) וכל המוזיאון די אינטראקטיבי. מה שטוב זה שהכל מבוסס מיקום. למשל נעמדתי מול מסך והתחלתי לשמוע באוזניות דברים רלוונטיים. זזתי צעד אחד הצידה ושמעתי דברים אחרים! חוץ מזה מערבים את כל החושים – יש שם איזור שמראה על גווני הצבע השונים, איזור שמראה על כל מיני ריחות שיכולים להיות, כולל אשכרה להריח אותם! וזה לא רק וניל או לימון… יש ריחות שבכלל לא חשבתי עליהם! נניח מעיל עור ישן או עפרון מחודד.

 

מוזיאון היין בבורדו
מוזיאון היין בבורדו - Cite du Vin
הפינה היהודית

כיכר קינקונס - Place de Quinconces

כיכר קינקונס היא סוג של התחנה המרכזית של החשמליות בבורדו. אבל רגע, זה הכי לא מה שאתם מדמיינים. זוהי שדרה רחבה מלאה בעצים.

לא רחוק משם נמצאת אחת המזרקות המרשימות שראיתי בחיים, Monument aux Girondins. למי שהיה ברומא ויכול לדמיין את טרווי, אז משהו בסגנון, אבל לא משיש. האנדרטה היא לזכר אקטיביסטים ("ג'ירונדינים") שפעלו בתקופת המהפיכה הצרפתית וגם לפסלים עצמם יש סיפור. ב-1943 הם פורקו (לא הבנתי למה), ב-1944 הם נמצאו בעיר בצפון צרפת וב-1945 הם חזרו לבורדו.

אחד הקטעים שהרשימו אותי זה שאחרי שהתלהבתי וראיתי את כל הסוסים והעניינים ראיתי שיש עוד צד שלם, עם עוד סוסים ודמויות!!

אז מה, נראה לכם שאני אוהב את הסוסי דרקון האלה?

פלס דה לה בורס ובריכת ההשתקפות - Place de la Bourse

הכיכר הזאת היא אולי אחד המראות המזוהים ביותר עם בורדו. הבניינים נבנו במאה ה-18 והאיזור מוכר היום כשמורת אונסקו בגלל הארכיטקטורה. זוהי כיכר גדולה שממוקמת על גדות נהר ה-Garonne וחוץ מזה שככה סתם היא יפה, ב-2006 בנו מולה בריכת השתקפות.

 

הידעת?
1. לקח יותר מ-40 שנה לבנות את הכיכר! מ-1730 עד 1775
2. בריכת ההשתקפות שנבנתה ב-2006 היא הגדולה ביותר בעולם! 3,450 מטר רבוע
The Laughing Traveller

ניסיון ראשון לראות השתקפות

בנו בריכה, השקיעו והכל, אז אפשר לחשוב שזה "יעבוד"… אז זהו ש-הממ לא. 

הבריכה/מזרקה מתמלאת ומתרוקנת ממים כל כמה דקות וזה יוצר מעין משחק לא רק עבור ילדים 😉 . אבל כשהיא מלאה בשני ס"מ מים חשבתי שאראה את הבניין משתקף וזה לא קרה. יש עוד גורמים שמשפיעים על הנראות. כנראה משהו בזוית של האור.

בלילה חזרתי שוב לראות את כל המחזה בחושך ובוא נגיד שלא הייתי שם לבד.

בריכת ההשתקפות, בורדו
עומד תחת מטרייה על הבריכה כשהיא ריקה

ניסיון שני לראות את ההשתקפות

למחרת הגעתי בשעות אחר הצריים כשהבריכה הייתה ריקה. המתנתי בסבלנות. היא התחילה להתמלא. היא מתמלאת לאט לאט ויש מן מתח כזה באויר. ואז זה קורה! יש השתקפות. מצלמים, חשמלית עוברת מייצרת הזדמנות לתמונה קלאסית נוספת.

חולפות כמה דקות והבריכה מתחילה להתרוקן. ואז יש כל מיני "פעלולי מים" כאלה שיוצרים ערפל נעים כזה ללכת בתוכו. ללא ספק חוויה 🙂  .

אם אתם מחפשים מה עוד לעשות בבורדו, מסתבר שיש לנו שם נציגה ישראלית! שמעבירה אחלה סיורים בעיר!
הסיורים בהתאמה אישית ויכולים להיות מותאמים לטבעונים ולשומרי כשרות

עוד פוסטים על צרפת

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ערן ברימן - מטייל עם חיוך

נעים מאוד, אני ערן. נולדתי וגדלתי בת"א ואולי בגלל זה אני כל כך צמא לטבע ירוק וקריר. יצר ההרפתקנות שלי והמשיכה לבעלי חיים גדולים ו"חמודים" גורמים לי למתוח את הגבולות ולטייל למקומות קרים ורחוקים.

עוד עליי

פוסטים נוספים בנושא

תגובות ושאלות

14 מחשבות על “בורדו – מיפהפייה נרדמת לעיר תוססת”

  1. קודם כל, מזל טוב! (מקווה שגם איחול מאוחר מתקבל 🙂 ). ובהזדמנות זו, גם שנה טובה!

    כרגיל, פוסט מעניין ונעים. התלהבתי מהתחנה המרכזית המלאה עצים. נהניתי מהתיאור של ההיסטוריה של העיר ושל קיצור זמני ההגעה, גם מהארץ וגם מפריז (אבל אל דאגה, זה לא עשה לי חשק לנסוע. אני לגמרי מסתפקת בקריאה על הטיול שלך). ונהניתי גם הביקור שלך במוזיאון 😀 .
    תמשיך להנות!

  2. היי. תודה רבה על הפוסט המושקע, אנחנו (זוג + 3 ילדים 11,14,15) שוקלים להגיע לבורדו בסוף אוגוסט עם הטיסה של איזיגט ואשמח אם תוכל לכוון אותנו איך כדאי לתכנן את הטיול …לאן כדאי לצאת מבורדו וכמה ימים בכל נקודה . תודה רבה מראש על עזרתך

  3. ערן היקר, אנצל שוב את ההזדמנות לאחל לך מזל טוב! כתבת פוסט מושקע ומשכנע מאוד להגיע לבורדו 🙂 בטוחה שעוד אטייל בעקבותייך. בינתיים נהנית מהתמונות היפות.

  4. ממש עפת על ההשתקפות. זה באמת מרשים. שמחתי לקרוא ומחכה לפוסט היקבים והכרמים.

  5. אני ממש בקטע של יין, ועשיתי לי חשק להגיע לאזור! במיוחד למוזיאון שנשמע סופר מושקע ומעניין. מחכה לפוסט הבא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזמינו את אחת ההרצאות שלי

המסע בעקבות כלבי הים הלבנים

 המסע הארוך אל עבר אחת התינוקיות הקרות בעולם, שם פגשתי בכלבי ים שרק נולדו

רוצה לשמוע עוד?

בהרצאות שלי אפגיש אותך עם לוויתנים, דובי קוטב, אריות ים וציפורים נדירות

אשמח לחזור אליך עם פרטים לגבי הזמנת אחת מההרצאות שלי

מקווה שנהנית מהכתבה!

לשלוח לך מייל כשעולה תוכן חדש לאתר?

יעדים מרתקים, טבע ובעלי חיים אצלך באינבוקס ולא יותר מפעם בשבועיים למצטרפים לרשימת התפוצה
דילוג לתוכן