כל מה שרציתם לדעת על אורקות והתביישתם לשאול
כל מה שרציתם לדעת על אורקות
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כל מה שרציתם לדעת על אורקות והתביישתם לשאול

את האורקות (בנוסף לדובי גריזלי) פגשתי בונקובר איילנד ובפוסט הזה רציתי לספר קצת יותר לעומק על החיה המיוחדת הזאת. כמובן שהייתה לי שאיפה לראות אותם בטבע, במקום בו הם חיים ולא באיזה פארק מסחרי כלשהו.

נתחיל עם זה שיש לה כמה שמות – אורקה (orca) ו"לוויתן קטלן" (Killer whale) שהוא קצת פחות נכון היות וטכנית הוא שייך למשפחת הדולפיניים ונחשב לדולפינאי הכי גדול. כמה גדול? זכר יכול להגיע לגודל של 8-9 מטר ולשקול 8 טון! סנפיר הגב שלהם יחד עם כתם ליד העין מהווים את סימן ההיכר, מעין טביעת אצבע, ולכל פרט יש סנפיר ייחודי.

איפה אפשר לראות אורקות?

הלוויתן הקטלן הוא בין הלוויתנים הבודדים שחיים בכל האוקיינוסים אבל בגדול אפשר להגיד שלרב הם אוהבים טמפ' מים קרירה. מבחינת הכדור הצפוני ניתן לראות אותו בצפון האוקיינוס השקט לחופי מערב ארה"ב וקנדה (שם אני ראיתי אותם), עד אלסקה ובצפון האוקיינוס האטלנטי ליד נורבגיה ואיסלנד. בחצי הכדור הדרומי ניתן למצוא אותם בפנינסולה ולדז בארגנטינה, בניו זילנד וגם באנטרקטיקה. 

כולם אמנם נקראים אורקות אבל יש ביניהם שונות גנטית מספיקה כדי להגדיר כל אחד מהם כמין בפני עצמו. זוהי לא סתם החלטה שרירותית; אלה פרטים שלא יזדווגו אחד עם השני, מדברים בשפות שונות וניזונים מאוכל שונה. המחקר העיקרי שסיווג את תתי המינים הללו נעשה בשנות ה-70 במערב קנדה ומצא 3 אוכלוסיות שונות: 

  • מקומי (Resident) שניזון מדגים ובאופן ספציפי מעדיף סוג אחד של דג סלמון (את הגדול ביותר מבין 6 תת המינים)
  • ארעי (Transient) שניזון מיונקים ימיים כמו כלבי ים
  • רחוק מהחוף (Off shore) שניזון מדגים וכרישים. מעט מאוד ידוע על האוכלוסיה הזאת אבל כשכבר כן נתקלים בהם הם מגיעים בקבוצות גדולות של כ-50 פרטים!

עדכון מרץ 2024

במאמר מדעי שיצא במרץ 2024 והתבסס לא רק על שונות פיסית (גודל הסנפיר, צורת הכתם הלבן ועוד) ועל תזונה שונה (דגים לעומת יונקים ימיים) אלא גם על דגימות DNA, הוחלט להפריד את האורקות בצפון האוקיינוס השקט לשני מינים רשמיים – resident ו-transient שנקראים גם Bigg על שם חוקר שחקר אותם בשנות ה-70.
לכל אורקה צורת סנפיר ייחודית
Orca species
עץ DNA של לוויתני אורקה

בחצי הכדור הדרומי הסיווג הוא שונה ויש כ-5 מינים אבל העיקריים שבהם הם:

  • סוג A שאוכלים לוויתנים אחרים
  • סוג B שאוכלים כלבי ים

כאן תוכלו להתעמק עוד בכל תתי המינים של האורקות. הסיבה שלא ציינתי את כולם היא שהמדענים עוד לא יודעים עליהם הרבה ועדיין מתלבטים איך לסווג אותם… כמו שאולי הבנתם, די קשה להגיד אם האורקות נמצאים בסכנת הכחדה כי בעצם לא מדובר במין אחד. יש תתי מינים שבכלל לא נמצאים בסכנה ויש כאלה שיותר.

שייט לראות אורקות בצפון ונקובר איילנד

מ-חופים עד קרחונים - שיטות צייד מגוונות של לוויתנים

מה אורקות אוכלים?

ראינו כבר שאוכלוסיות שונות של אורקות ניזונות מדברים שונים – החל מדגים, דרך פינגווינים וכלבי ים ועד לכרישים ולוויתנים אחרים! אבל היות ומדובר בבעל חיים אינטליגנטי במיוחד, מה שמדהים בשיטות הצייד שלהם הוא ש רובן מתואמות ומתבצעות בלהקה. שבטים שונים פיתחו להם אסטרטגיות צייד שונות במהלך השנים. 

הם ציידים מאוד יעילים עד כדי כך שנדרשים להם רק 10% מהזמן לצייד! (זה חריג מאוד אצל טורפים) מה שאומר שיש להם הרבה זמן פנוי. בזמן הזה הם נחים, משחקים ומשקיעים בחינוך הצעירים. 

לוויתן קטלן
חייב לציין שהיה די קשה לצלם אותם

חִיפוּף – Beaching (המצאתי כרגע מלה בעברית)

הלהקה שנמצאת באיזור ארגנטינה פיתחה שיטה בה הלוויתנים מגיעים ממש קרוב לחוף כדי לצוד גורים של כלבי ים. הגורים צריכים להכנס למים מתישהו, האורקות יודעים את זה וממתינים בסבלנות. הם גם מתזמנים את ההתקפות על החוף עם הגאות והשפל כדי להמנע מלהתקע על החוף אבל גם זה כבר נצפה בעבר ובני אדם עזרו להחזיר את האורקה לים!

השיניים של האורקות לא מותאמות ללעיסה ולכן ברב המקרים, אחרי שהטרף נבחר, הם יעיפו אותו כמה פעמים באוויר כדי להמם/להרוג אותו ואז יאכלו אותו בביסים גדולים.

שיטת הקרוסלה

כשצדים דגים קטנים כמו הרינג למשל כמובן שאין הגיון בצייד של דג בודד, זה פחות מאשר חטיף עבור לוויתן ששוקל מספר טונות! לכן, שוב, מתארגנים בקבוצה של 4 או יותר לוויתנים ומתחילים ליצור מעגל סביב להקת הרינג. לפעמים הם גם יתהפכו על הבטן (שהיא לבנה) כדי לסנוור את הדגים! ברגע שנוצר ה"כדור" (הענק) הזה של הדגים, הלוויתנים מכים בזנבות שלהם כדי להמם את הדגים שנמצאים בקצוות והנה, יש להם ארוחה! 

אורקה

שטיפת גלים – Wave wash

אבל כנראה שהשיטה הידועה והמתוחכמת ביותר היא שימוש בטכניקה של גלים על גושי קרח (Ice floes) כדי לצוד כלבי ים. שיטה זו פותחה ע"י אחת מתתי האוכלוסיות באנטרקטיקה. במקרה הזה, אחרי שראו כלב ים בודד שנמצא על חתיכת קרח קטנה הם יתזמנו יצירת גלים במטרה לשטוף את כלב הים מהקרח אל תוך הים. בדרך כלל, אחרי מספר פעמים, כלב הים (שנאבק על חייו) ייפול. אם זה לא מצליח, האורקות יכולים גם לנסות לשבור את גוש הקרח לחתיכות יותר קטנות

הדמיון לבני האדם

מדובר על אחד מבעלי החיים האינטליגנטיים ביותר. לכל שבט שפה משלו ובתוך הלהקות יש אפילו דיאלקטים שונים. בדומה לפילים דרך אגב, זוהי חברה מטריארכלית בה כל שבט מונהג ע"י סבתא מנוסה. למה סבתא? כי מסתבר שנקבות האורקות חיות הרבה מעבר לגיל הפריון – הנקבה מגיעה לגיל 80 והזכרים לעומת זאת שורדים עד גיל 50 בלבד!

זוהי עובדה מעניינת שמאוד ייחודית לבני האדם ולמספר לוויתנים. הסיבה (לעניין שבדבר) היא שאין ממש היגיון אבולוציוני בדבר ולחוקרים יש מספר תאוריות בנושא. אחת מהן מדברת על זה שככל שהנקבה בוגרת יותר כך יש לה יותר ניסיון ולהקות עם מנהיגה מבוגרת יותר הצליחו להגיע לאוכל בעיתות משבר בצורה יותר טובה מאשר להקות עם מנהיגה צעירה.

בכלל, המבנה השבטי שלהם די מורכב. הזכרים נשארים עם האמהות שלהם כל החיים ואילו הילדים שלהם ממשיכים אם האמהות (משבט אחר) או שמקימים שבט חדש… 

וכמובן שאי אפשר לסיים פוסט על יונקים ימיים מבלי להזכיר את ג'ורג' קונסטנזה מסיינפלד שהתחזה לביולוג ימי בדיוק ברגע שאחד כזה נקלע לחוף, וג'ורג' נדרש להציל אותו. הוא בקושי יודע שמדובר ביונק אבל הדבר שגרם ללוויתן להגיע לחוף מפתיע במיוחד.

הולכים לישון

אם תהיתם לגבי שינה, אז כמו הרבה מינים שחיים בים הם ישנים עם one eye open כלומר המוח עושה תורות וכל פעם אונה אחת ישנה ואונה אחת נשארת ערה כדי שיוכלו לנשום. בדרך כלל זה מתבטא בהשארות קרוב לפני הים ושחייה איטית.

אם אהבתם את הפוסט הזה אולי תאהבו גם את הפוסט שכתבתי על הפאפינים! (ציפור חמודה במיוחד) ואת הפוסט על כלבי הים הלבנים.

נהניתם מהפוסט? שתפו!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp

עוד פוסטים על בעלי חיים

דב גריזלי

מפגשים עם דובים באלסקה

היום שלי התחיל ב-5 בבוקר.  המעבורת, שהזמנתי מראש כמובן, הייתה אמנם ב-7 בבוקר אבל בשום מייל לא ראיתי מתי אני צריך להיות שם. התעניינתי בלובי של המלון,

קרא עוד »
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
ערן ברימן - מטייל עם חיוך

נעים מאוד, אני ערן. נולדתי וגדלתי בת"א ואולי בגלל זה אני כל כך צמא לטבע ירוק וקריר. יצר ההרפתקנות שלי והמשיכה לבעלי חיים גדולים ו"חמודים" גורמים לי למתוח את הגבולות ולטייל למקומות קרים ורחוקים.

עוד עליי

פוסטים נוספים בנושא

תגובות ושאלות

8 מחשבות על “כל מה שרציתם לדעת על אורקות והתביישתם לשאול”

  1. ענבל טור-שלום

    מעניין מאד. בעיקר החלק על הדמיון לבני אדם. בארגנטינה ראיתי אורקות צדות כלבי ים, בדיוק כמו שתיארת – להעיף באוויר ולאכול בביסים גדולים. מחזה שלא ישכח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הזמינו את אחת ההרצאות שלי

המסע בעקבות כלבי הים הלבנים

 המסע הארוך אל עבר אחת התינוקיות הקרות בעולם, שם פגשתי בכלבי ים שרק נולדו

רוצה לשמוע עוד?

בהרצאות שלי אפגיש אותך עם לוויתנים, דובי קוטב, אריות ים וציפורים נדירות

אשמח לחזור אליך עם פרטים לגבי הזמנת אחת מההרצאות שלי

מקווה שנהנית מהכתבה!

לשלוח לך מייל כשעולה תוכן חדש לאתר?

יעדים מרתקים, טבע ובעלי חיים אצלך באינבוקס ולא יותר מפעם בשבועיים למצטרפים לרשימת התפוצה
דילוג לתוכן